Εθνικός Διαγωνισμός Γαλλοφωνίας 2019 «Το Θησαυροφυλάκιο των Θαυμάτων της Γαλλοφωνίας»
Μαθήτριες και μαθητές της Γ’ Γυμνασίου του σχολείου μας (επιπέδου DELF B2 και Sorbonne B2) έλαβαν μέρος στον Εθνικό Διαγωνισμό Γαλλοφωνίας 2019 που διοργάνωσε το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος και η Υπηρεσία Συνεργασίας και Μορφωτικής Δράσης της Πρεσβείας της Γαλλίας στην Ελλάδα, σε συνεργασία με τις γαλλόφωνες Πρεσβείες στην Ελλάδα και κατέλαβαντην πρώτη θέση στην κατηγορία «Ιθάκη» (επίπεδο Β1+/Β2)
ΘΕΜΑ ΤΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ
Βρισκόμαστε στην Αθήνα, στις 18 Φεβρουαρίου του 2519. Όλα τα κοινωνικά δίκτυα, όλα τα ελληνικά μέσα ενημέρωσης, η τηλεόραση, το ραδιόφωνο, οι εφημερίδες μιλούν για μια συγκλονιστική ανακάλυψη! Στο Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης της Αθήνας, τη νύχτα της 17ης Φεβρουαρίου 2519, ο νυχτοφύλακας άκουσε έναν εκκωφαντικό θόρυβο προερχόμενο από τη μεγαλύτερη αίθουσα των αρχείων του μουσείου. Μπαίνοντας στην αίθουσα, για να δει τι συνέβη, διαπιστώνει ότι όλα τα ράφια έχουν καταρρεύσει: χιλιάδες βιβλία, έγγραφα, αντικείμενα που σχετίζονται με το παρελθόν χιλιάδων μαθητών, φοιτητών και καθηγητών της Ελλάδας βρίσκονται διάσπαρτα στο πάτωμα. Στη μέση αυτού του χάους, ένα αρχαίο κουτί από ξύλο ελιάς, διακοσμημένο με πράσινα και μπλε μοτίβα που παραπέμπουν στη θάλασσα και τον φυτικό κόσμο! Ένα κουτί που έμεινε ανέπαφο παρά την πτώση! Ο συντηρητής του μουσείου σηκώθηκε μέσα στη νύχτα και μπαίνοντας στην αίθουσα των αρχείων που ήταν άνω-κάτω, κατευθύνθηκε τρέχοντας στο κουτί του οποίου την ύπαρξη αγνοούσε μέχρι τότε και το οποίο δεν έφερε κανένα χαρακτηριστικό στοιχείο: ένα ξεχασμένο κουτί… προφανώς… Αλλά από πότε; Ποιος ξέρει; Ανοίγοντάς το ανακαλύπτει εκατοντάδες βιβλιαράκια, μικρά έργα, καρτέλες σχεδίου, και ένα γράμμα στα γαλλικά και τα ελληνικά, γραμμένο από Έλληνες μαθητές που μάθαιναν γαλλικά το 2019:
Στον διαγωνισμό αυτό, ο οποίος ήταν ανοιχτός προς όλα τα σχολικά Ιδρύματα (δημόσια και ιδιωτικά), οι μαθητές μας δημιούργησαν ένα συλλογικό έργο με θέμα που αντιστοιχούσε στο επίπεδο γλωσσομάθειάς τους, έχοντας, έτσι, την ευκαιρία να αναδείξουν, μέσα από την καλλιτεχνική και γλωσσική δημιουργικότητά τους, την ελληνική κληρονομιά και τη γαλλική γλώσσα.
Σύμφωνα με τις οδηγίες του διαγωνισμού, η τελική δημιουργία ήταν ένα κείμενο, σε πεζό λόγο (περιγραφή), σε μορφή μικρού εικονογραφημένου βιβλίου 3 σελίδων Α4, που περιλάμβανε μια φωτογραφία και ένα καλλιτεχνικό σχέδιο του τόπου της επιλογής των μαθητών, με στόχο να περιγράψει τις ομορφιές και τις ιδιαιτερότητές του αλλά και να αναφερθεί στους λόγους για τους οποίους είναι τόσο ξεχωριστός για αυτούς.
Η Εθνική κριτική επιτροπή, ενιαία και με επίκεντρο το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος, πλαισιωνόταν από τον Διευθυντή του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος και περιλάμβανε περισσότερα από 20 μέλη. Μεταξύ αυτών: οι Ακόλουθοι συνεργασίας, εκπρόσωποι από τα παραρτήματα του Γαλλικού Ινστιτούτου στη Λάρισα, την Πάτρα και τη Θεσσαλονίκη, μέλη του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, οι Συντονιστές παιδαγωγικού έργου γαλλικής γλώσσας, εκπρόσωποι των συνεργαζόμενων πρεσβειών, εκπρόσωποι λοιπών συνεργατών.
Τα κριτήρια που αξιολογήθηκαν συνδυαστικά ήταν:
Αισθητική της αναφοράς στο τοπίο
Λεξιλογικός πλούτος
Ικανότητα του κειμένου να εμπνεύσει τον αναγνώστη να ανακαλύψει τον τόπο
Ικανότητα του κειμένου να μεταδώσει στον αναγνώστη συναισθήματα
Πρωτοτυπία της αναφοράς
ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ
Ο τίτλος που οι μαθητές έδωσαν στο έργο τους ήταν «Ο Οδυσσέας της σύγχρονης εποχής» και ο τόπος που επέλεξαν να περιγράψουν με τον δικό τους τρόπο ήταν το νησί της Χίου. Στην περιγραφή τους δεν θέλησαν να κάνουν μια τυπική, «τουριστική» περιγραφή, αλλά να «δουν» το νησί μέσα από τα μάτια ενός προσφυγόπουλου, που περιγράφει τις ομορφιές της καινούριας του πατρίδας, για να εκφράσει την ευγνωμοσύνη του στους κατοίκους της, οι οποίοι άνοιξαν την αγκαλιά τους και δέχτηκαν αυτόν και την οικογένειά του με αγάπη και στοργή. Ευαισθητοποιημένοι οι μαθητές/τριές μας από τη χαμένη ελπίδα που αντικρύζουν, καθημερινά, στα μάτια χιλιάδων προσφύγων που συρρέουν στη χώρα μας, επιθυμούσαν, μέσα από την εργασία αυτή, να στείλουν ένα μήνυμα ανθρωπιάς και αλληλεγγύης σε όλους αυτούς τους αφανείς κατοίκους των νησιών μας που, ενώ πλημμυρίζουν από τον ανθρώπινο πόνο, αντιδρούν μ’ ένα ξέσπασμα αλτρουϊσμού και έμπρακτης αγάπης. Μέσα στα λόγια του μικρού Karim, λοιπόν, αναδεικνύεται ο αγώνας των κατοίκων της Χίου ως «ζωντανό παράδειγμα ανθρωπιάς» σε κάθε αναγκεμένο συνάνθρωπο.
Το περίγραμμα των σελίδων και το υδατογράφημα είναι εμπνευσμένα από τη διακόσμηση των προσόψεων των σπιτιών του χωριού Πυργί και φιλοτεχνήθηκαν, στο χέρι, με ιδιαίτερη επιμέλεια και καλαισθησία από τις μαθήτριες, Ιωάννα Ανεμογιάννη και Ζωή Ματανά.
Η άψογη, συνεργατική προσπάθεια των μαθητών στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία!
ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΕΣ ΜΑΘΗΤΕΣ
1. Ανεμογιάννη Ιωάννα 10. Πασχαλίδης Στέφανος
2. Βαμβακάρη Ελένη 11. Ραγκούση Ευτυχία
3. Γαβαθάς Δημήτρης 12. Σαχανά Ειρήνη
4. Μαστρογιαννοπούλου Ιωάννα 13. Σιμιτζής Δημήτρης
5. Ματανά Ζωή 14. Σοϊλέ Δήμητρα
6. Μαυρομαρά Λυδία 15. Σπανού Ίρις
7. Μπονάτσου Ευθυμία 16. Σωτηράκη Ειρήνη
8. Ξηνταβελώνη Αιμιλία 17. Τσίκνας Παναγιώτης
9. Παναγιώτου Γεωργία
Υπεύθυνη καθηγήτρια: κα Λιάγκου Κατερίνα