MODELE FRANCOPHONE DES NATIONS UNIES (MFNU) – ΓΑΛΛΟΦΩΝΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΗΝΩΜΕΝΩΝ ΕΘΝΩΝ

 

“Nous, peuples des Nations Unies,sommes resolus a preserver les generations futures du fleau de la guerre, a proclamer a nouveau notre foi dans les droits fondamentaux de l’homme, dans la dignite et la valeur de la personne humaine, dans l’egalite de droits des hommes et des femmes,ainsi que des nations, grandes et petites, a pratiquer la tolerance, a vivre en paix l’un avec l’autre dans un esprit de bon voisinage, a unir nos forces pour maintenir la paix et la securite internationales, a favoriser le progres economique et social de tous les peuples.”

 

“Εμείς, οι λαοί των Ηνωμένων εθνών είμαστε αποφασισμένοι να σώσουμε τις ερχόμενες γενεές από τη μάστιγα του πολέμου, να διακηρύξουμε και πάλι την πίστη μας στα θεμελιώδη ανθρώπινα δικαιώματα, την αξιοπρέπεια και την αξία του ανθρώπου, στα ίσα δικαιώματα ανδρών και γυναικών και μεγάλων και μικρών εθνών,να δείχνουμε ανεκτικότητα, να ζούμε ειρηνικά ο ένας με τον άλλο ως καλοί γείτονες, να ενώνουμε τις δυνάμεις μας για να διατηρούμε τη διεθνή ειρήνη και ασφάλεια, να συμβάλουμε στην οικονομική και κοινωνική πρόοδο όλων των λαών.”

 

 

Θεσμό αποτελεί, πλέον, η συμμετοχή μαθητριών και μαθητών της Ελληνογαλλικής Σχολής “Saint Joseph” στο Γαλλόφωνο Μοντέλο του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών (MFNU) που πραγματοποιείται, κάθε χρόνο, στο Γαλλικό Λύκειο Vincent Van Gogh στη Χάγη της Ολλανδίας, με θέματα, όπως :

 

  • «Βιώσιμη Ανάπτυξη»
  • «Η Αφρική και οι προκλήσεις της ανάπτυξης»
  • «Τα σύνορα»
  • «Απολογισμός και μέλλον των Αναπτυξιακών στόχων της Χιλιετίας»
  • «Κυβερνοχώρος: ανάμεσα στον κίνδυνο και την ελευθερία»

 

 

Τι είναι το M.F.N.U. ;

 

Το Γαλλόφωνο Μοντέλο Ηνωμένων Εθνών (M.F.N.U.- Modele Francophone des Nations Unies) είναι η προσομοίωση μιας συνδιάσκεψης του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών που οργανώνεται από μαθητές 15-18 ετών όπου εκπροσωπούνται, με τη μορφή επιτροπών, τα σημαντικότερα όργανα του Ο.Η.Ε. (η Γενική Συνέλευση, το Συμβούλιο Ασφαλείας, το Συμβούλιο ανθρωπίνων δικαιωμάτων, το Οικονομικό και Κοινωνικό Συμβούλιο, το Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο) καθώς και επιμέρους θεσμοί (το Επιστημονικό Φόρουμ, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, οι G20 κ.λπ.) .

 

Οι συμμετέχοντες μαθητές και μαθήτριες αναλαμβάνουν τον ρόλο των εκπροσώπων των χωρών ή των οργανισμών που απαρτίζουν αυτές τις επιτροπές, και καλούνται να συσκεφθούν, να συντάξουν αναφορές (resolutions) μέσα από τις οποίες θα προτείνουν λύσεις που θα μπορούν να εφαρμοστούν από όλους και θα είναι προς όφελος όλων.

 

Οι διπλωμάτες του Σχολείου μας, ως εκπρόσωποι χωρών και διεθνών οργανισμών ενημερώνονται για τα φλέγοντα ζητήματα των επιτροπών τους καθώς και για τις θέσεις των χωρών ή των οργανισμών τους πάνω σ’ αυτά, συντάσσουν αναφορές προτείνοντας τρόπους επίλυσης των προβλημάτων, στηρίζουν τις θέσεις αυτές, διαπραγματεύονται με ισχυρούς «αντιπάλους», συμμαχούν με εκπροσώπους χωρών-μελών με τους οποίους έχουν κοινά συμφέροντα, για να προτείνουν, στο τέλος, συναινετικές λύσεις με τη μορφή ψηφισμάτων που σέβονται τις θεμελιώδεις αρχές του Ο.Η.Ε: τη διασφάλιση της διεθνούς  ειρήνης  και ασφάλειας, την ανάπτυξη φιλικών σχέσεων  ανάμεσα στα έθνη, με βάση το σεβασμό της αρχής των ίσων δικαιωμάτων και της αυτοδιάθεσης  των λαών, τη  διεθνή συνεργασία για την επίλυση διεθνών προβλημάτων οικονομικής, κοινωνικής, πολιτιστικής και ανθρωπιστικής φύσεως και για την ανάπτυξη και ενθάρρυνση του σεβασμού των ανθρώπινων δικαιωμάτων και των θεμελιωδών ελευθεριών για όλους, χωρίς διάκριση φυλής, φύλου, γλώσσας ή θρησκείας.

 

Οι συμμετέχοντες μαθητές και μαθήτριες αναλαμβάνουν τον ρόλο των εκπροσώπων των χωρών ή των οργανισμών που απαρτίζουν αυτές τις επιτροπές και καλούνται να συσκεφθούν, να συντάξουν αναφορές (resolutions) μέσα από τις οποίες θα προτείνουν λύσεις που θα μπορούν να εφαρμοστούν από όλους και θα είναι προς όφελος όλων.

 

Οι διπλωμάτες του Σχολείου μας, ως εκπρόσωποι χωρών και διεθνών οργανισμών, ενημερώνονται για τα φλέγοντα ζητήματα των επιτροπών τους καθώς και για τις θέσεις των χωρών ή των οργανισμών τους πάνω σ’ αυτά, συντάσσουν αναφορές, προτείνοντας τρόπους επίλυσης των προβλημάτων, στηρίζουν τις θέσεις αυτές, διαπραγματεύονται με ισχυρούς «αντιπάλους», συμμαχούν με εκπροσώπους χωρών-μελών με τους οποίους έχουν κοινά συμφέροντα, για να προτείνουν, στο τέλος, συναινετικές λύσεις με τη μορφή ψηφισμάτων που σέβονται τις θεμελιώδεις αρχές του Ο.Η.Ε: τη διασφάλιση της διεθνούς ειρήνης και ασφάλειας , την ανάπτυξη φιλικών σχέσεων ανάμεσα στα έθνη, με βάση τον σεβασμό της αρχής των ίσων δικαιωμάτων και της αυτοδιάθεσης των λαών, τη διεθνή συνεργασία για την επίλυση διεθνών προβλημάτων οικονομικής, κοινωνικής, πολιτιστικής και ανθρωπιστικής φύσεως και την ανάπτυξη και ενθάρρυνση του σεβασμού των ανθρώπινων δικαιωμάτων και των θεμελιωδών ελευθεριών για όλους, χωρίς διάκριση φυλής, φύλου, γλώσσας ή θρησκείας.

 

 

Γιατί να λάβω μέρος στο Γαλλόφωνο Μοντέλο Ηνωμένων Εθνών ;

 

Η γνώση της γαλλικής γλώσσας, ως μιας από τις επίσημες γλώσσες εργασίας των οργάνων και των θεσμών του ΟΗΕ, δίνει την δυνατότητα :

 

– Να τη χρησιμοποιήσω ως μέσο έρευνας, μελέτης, επικοινωνίας και έκφρασης κριτικής σκέψης και δομημένου με επιχειρήματα πειστικού λόγου.

– Να ενημερωθώ και να ευαισθητοποιηθώ σε φλέγοντα παγκόσμια ζητήματα.

– Να συνειδητοποιήσω ότι, ως πολίτης του κόσμου, ακόμα και ως μελλοντικός ηγέτης, μπορώ, μέσα από την συνεργασία και τη διαπραγμάτευση να φτάσω σε ειρηνικές λύσεις. Έτσι, θα συμβάλλω ενεργά όχι μόνο στη διαμόρφωση μιας κοινωνίας πιο δίκαιης και πιο δημοκρατικής αλλά κι ενός καλύτερου, δικαιότερου και πιο ασφαλούς κόσμου.

– Να μάθω να παραμερίζω τις ιδιαιτερότητες, να ξεπερνώ τις διαχωριστικές γραμμές που εμποδίζουν την επικοινωνία και αποτελούν πηγές εντάσεων και πολέμων και να στοχεύω στη συναίνεση μέσα από την καλή θέληση.

– Να γνωρίσω νέους της ηλικίας μου από διαφορετικές χώρες, με διαφορετικές κουλτούρες, αλλά με κοινούς προβληματισμούς.

– Να ταξιδέψω και να γνωρίσω μια πανέμορφη χώρα.

– Να χρησιμοποιήσω αυτή την πολύτιμη εμπειρία στις σπουδές μου, ως ένα ακόμα εφόδιο στο βιογραφικό μου.

 

 

Στον απόηχο των συμμετοχών μας…

 

“Μια από τις μοναδικές ευκαιρίες που μας δίνει το σχολείο, είναι η συμμετοχή σε Διεθνή Συνέδρια του Ο.Η.Ε. Το 9ο Διεθνές Γαλλόφωνο Συνέδριο στη Χάγη ήταν η πρώτη μου συμμετοχή στο ΜUN. Ήταν μια πρωτόγνωρη εμπειρία καθώς, εκτός από την εξάσκηση της γαλλικής γλώσσας, μας δόθηκε η ευκαιρία να γνωρίσουμε παιδιά της ηλικίας μας από άλλες χώρες και να μοιραστούμε μαζί τους τις ιδέες και τις απόψεις μας. Καθ’ όλη τη διάρκεια τις προετοιμασίας αλλά και του συνεδρίου, έμαθα να σκέφτομαι τελείως διαφορετικά και κλήθηκα να βρω ρεαλιστικές λύσεις σε προβλήματα που μαστίζουν την Αφρική. Σ’ αυτό το κομμάτι της δουλειάς μας προσπαθήσαμε να μπούμε στη θέση κάποιων άλλων ανθρώπων, οι οποίοι αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα, όπως ο υποσιτισμός, η έλλειψη πόσιμου νερού και οι ασθένειες και να βρούμε λύσεις σε αυτά κατανοώντας τις ανάγκες τους. Παράλληλα με τις δραστηριότητες του συνεδρίου, γνωρίσαμε νέες πόλεις και τις συνήθειες των ανθρώπων που ζουν εκεί. Βέβαια, καταφέραμε να πάμε πλήρως ενημερωμένοι πάνω στα θέματά μας, χάρη στη βοήθεια των καθηγητριών μας. Το MFNU ήταν μια εμπειρία που θα θυμάμαι για πάντα!!”

 

 

“Θα έλεγε κανείς πως η δουλειά των αντιπροσώπων σε κανονικές συναντήσεις είναι εύκολη… πριν αποφασίσει να μπει στο MUN…. Η έρευνα … η αγωνία για το χρονικό όριο… για το αν η resolution θα είναι ικανοποιητική και θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες του κόσμου και στις δυνατότητες κάθε λαού για την υλοποίησή της… η αγωνία για το αν θα περάσει η resolution ή έστω κάποιες clauses… όλα αυτά είναι που κάνουν αυτή την εμπειρία μοναδική και αξέχαστη… Και θα έλεγα πως η μεγαλύτερη αποζημίωση δεν είναι η αίσθηση ότι έμαθα κάτι παραπάνω, αλλά η αίσθηση ότι είχα τη δυνατότητα να υποστηρίξω την άποψή μου και το γεγονός ότι μπορούσα να δημιουργήσω μια σχετικά σταθερή άποψη, βασισμένη σε επιχειρήματα…”

 

 

“Το ταξίδι μας στη Χάγη ήταν μια αξέχαστη εμπειρία. Τι να πρωτοθυμηθώ; Την προετοιμασία; Το άγχος πριν από το συνέδριο; Την αχανή έκταση πληροφοριών και τις αναμνήσεις αλλά και τους φίλους που αποκτήσαμε; Πάνω απ’ όλα μάθαμε την έννοια της ομαδικότητας. Όλα ήταν υπέροχα. Είναι ένα ανεκτίμητο απόκτημα που θα θυμόμαστε για όλη μας τη ζωή.”

 

 

 

“Ποτέ πριν η επιστροφή στο σπίτι δεν ήταν τόσο οδυνηρή. Όλα εδώ μοιάζουν τόσο συνηθισμένα, τόσο απλά, τόσο καθημερινά. Καθόλη τη διάρκεια της διαμονής μας στη Χάγη ήμασταν σημαντικοί! Χαρακτηριζόμασταν ως η νέα γενιά, το αύριο αυτού του κόσμου, οι μόνοι που μπορούν να αλλάξουν τα κακώς κείμενα ολόκληρου του κόσμου. Γυρνώντας πίσω, ξαναφορώντας τις φόρμες, τα φούτερ και τα τζιν γίναμε πάλι απλοί μαθητές. Η δύναμή μας κρύφτηκε, ανακατεμένοι με τους υπόλοιπους, αλλά δεν θα ξεθωριάσει ποτέ. Βλέποντας τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι σύγχρονες κοινωνίες και μαχόμενοι για την αποκατάσταση της δικαιοσύνης και της ευημερίας, ανεβήκαμε επίπεδο. Τώρα πια τα μάτια μας σκανάρουν την πολιτεία με γερακίσιο βλέμμα. Έχοντας γνωρίσει παιδιά από άλλες χώρες, με διαφορετικά ήθη, έθιμα και αξίες, διευρύναμε το πνεύμα μας και διαλύσαμε τις προκαταλήψεις, ενώ παίρνοντας το θάρρος να μιλήσουμε μπροστά σε ένα τόσο σοβαρό και διαβασμένο κοινό σε μια ξένη γλώσσα, με τόσες ιδιαιτερότητες, μάθαμε να είμαστε δυνατοί, να στηριζόμαστε στις δυνάμεις μας και να ξεπερνάμε τους φόβους μας.”

 

 

“Cette annee j’ai eu l’unique chance de co-presider le debat du conseil de securite a la 12eme conference MFNU. Ces mois de preparation et enfin de la conference m’ont ameliore comme personne. La recherche pour la preparation des rapports m’a aide a enrichir mes connaissances concernant des sujets de l’actualite comme la situation en Libye et l’encadrement du comportement des Etats dans le cyber-espace. Je suis tres reconnaissante qu’une telle chance m’ait ete donne et j’ai tellement apprecie la confiance que la presidente et le secretaire general du MFNU m’ont fait afin de diriger le debat du conseil de securite. C’etait un debat tres fructueux qui a mene a la decouverte des solutions efficaces. Je suis tres heureuse d’avoir participe a cette conference inoubliable.”

 

 

“Le MFNU etait une experience exceptionnelle, utile pour d’autres MUN et pour l’avenir. En effet, j’ai appris a collaborer avec d’autres personnes qui ne parlent pas le grec, a ne pas sous-estimer des delegues qui disent quelque chose d’incorrect, a negocier, a trouver des points de convergence meme la ou il y a des desaccords.”

 

 

“H συμμετοχή μου στο συνέδριο με εφοδίασε με αξίες όπως αυτή της αλληλοβοήθειας, της αλληλοϋποστήριξης, της ανοχής προς τη διαφορετικότητα, αξίες που είναι απαραίτητες για την ομαδική δουλειά και τη συνεργασία. Συμπερασματικά, αυτή η εμπειρία θα μείνει ανεξίτηλα χαραγμένη στη μνήμη μου, δεδομένου ότι χάρη σε αυτή βγήκα από το μικρόκοσμό μου και έγινα και εγώ μια «νεαρά διπλωμάτης»! Σας προτείνω ανεπιφύλακτα, λοιπόν, τη συμμετοχή σας στο συνέδριο της Χάγης.”